ارتباط در واتس اپ

ارتباط در تلگرام

برو بالا

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

164

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد فواید روغن سیاه دانه برای درد مفاصل و کاهش این دردها بپردازیم در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر روغن سیاه دانه برای درد مفاصل هستید در این مقاله همراه ما باشید روغن سیاه دانه یکی از مشهورترین روغن های گیاهی است که در طب سنتی از زمان های دور بیشترین کاربرد را داشته است و در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه همانطور که از نام آن مشخص است از گیاه سیاه دانه فرآوری شده و به دست می آید سیاه دانه از گیاهان یکساله است که بومی جنوب غرب آسیا محسوب می شود و در کشور ما نیز در استان های مرکزی از جمله اراک و اصفهان به صورت فراوان رویش طبیعی دارد. استفاده از سیاه دانه از زمان های قدیم در بین مردم رایج بوده است که به روش های مختلف از جمله بصورت دانه، روغن و عصاره مورد استفاده قرار می گرفته است. بیشترین استفاده از روغن سیاه دانه در طب سنتی بوده است که در این زمینه کاربرد فراونی دارد. مزه سیاه دانه تلخ می باشد و برای کسانی که علاقه ای به مزه تلخ ندارند استفاده خوراکی کمی مشکل است با این وجود نمی توان از فواید بیشمار آن غافل شد علاوه بر استفاده دارویی از این نوع گیاه در شیرینی ها و شربت ها نیز از آن استفاده می شود. در برخی از کشورها از جمله پاکستان در برخی از نان ها دانه های سیاه دانه مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید سیاه دانه

همانطور که گفته شد سیاه دانه به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به انتظاری که از آن برای درمان و تسکین بیماری وجود دارد نوع استفاده از آن نیز فرق خواهد کرد. یکی از کاربردهای مهم سیاه دانه برای درمان دردهای سینوزیتی و میگرنی است که می توان روغن سیاه دانه را در قسمتی که احساس درد می شود بصورت مرتب مالید تا خاصیت ضددردی آن موجب کاهش درد شود. از دیگر فواید سیاه دانه می توان به تاثیر مثبت آن بر روی سیستم گوارشی اشاره کرد که علاوه بر کاهش دردهای زخم های سیستم گوارشی از بروز مشکلاتی به مانند یبوست نیز جلوگیری می کند. استفاده از سیاه دانه برای سیستم تنفسی نیز تاثیرگذار است و موجب تقویت و پاکسازی ریه ها می گردد. استفاده از روغن سیاره دانه برای پوست نیز موثر است و به دلیل داشتن ویتامین های مختلف و خاصیت آنتی اکسیدانی از پیری زودرس آن جلوگیری بعمل می آورد و همچنین موجب شفافیت پوست خواهد شد. شاید یکی از مهم ترین تاثیرات روغن سیاه دانه برای درد مفاصل و درمان آن می باشد که در این مطلب بصورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

درد مفاصل

پیش از پرداختن به تاثیر روغن سیاه دانه برای درد مفاصل لازم است که توضیح مختصری در مورد درد مفاصل و دلایل آن ارائه شود. مفاصل نقش حیاتی در حرکت انسان ها دارد در صورتی که مفاصل دچار کوچکترین مشکلی بشود حرکت را نیز با مشکل مواجه می کند بطور کلی مفاصل استخوان های مسئول حرکت را به همدیگر متصل می کند و دامنه حرکتی آن ها را تعیین می کند. در مفاصل ممکن است جزیی و یا آزادهنده باشد هر چند بروز آن در سنین بالا بیشتر است ولی نمی تواند محدود به سن خاصی باشد. از مهم ترین علل درد مفاصل می توان به آرتریت سایشی – فرسایشی اشاره کرد در صورتی که بیش از اندازه از مفاصل استفاده شود این مشکل بوجود خواهد آمد که علت آن از بین رفتن تدریجی غضروف هاست که ممکن است در اثر ورزش های شدید، اضافه وزن و یا بالا رفتن سن باشد. تب روماتیسمی، ریکتز، آرتریت سپتیک، استئومیلیت، نکروز آواسکولار و... نیز از دیگر علل در مفاصل می باشد.

روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

شاید در اینجا این سوال مطرح باشد که روغن سیاه دانه برای درد مفاصل چه تاثیری دارد و تاثیر روغن سیاه دانه برای درد مفاصل چرا با اهمیت است؟ دلیل تاثیر روغن سیاه دانه برای درد مفاصل این است که این روغن خاصیت ضددردی و ضد التهابی دارد و به دلیل همین خاصیت نیز از زمان های دور برای تسکین و درمان انواع دردها و التهاب ها مورد استفاده قرار می گرفته است. استفاده از روغن سیاه دانه برای درد مفاصل موجب کاهش چشمگیر دردهای مفصلی خواهد بود کسانی که به انواع دردهای مفصلی دچار هستند به خوبی آگاه می باشند که این نوع از درد بسیار آزاردهنده است و در صورتی که شدید باشد تحرک را غیر ممکن می سازد لذا استفاد از این روغن می تواند در کاهش دردهای مفصلی بسیار موثر باشد. از ویژگی مهم این روغن این است که نقش آنتی هیستامینی نیز دارد و به همین دلیل هیچگونه حساسیت پوستی ایجاد نخواهد کرد و به دلیل داشتن ویتامین های مختلف بسیار موثر عمل خواهد کرد در مقایسه با سایر داروهای گیاهی و گیاهان دارویی تاثیر روغن سیاه دانه برای تسکین درد مفاصل نیز بسیار سریع انجام می پذیرد.

روغن سیاه دانه

روش استفاده از روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

به منظور تاثیر روغن سیاه دانه برای درد مفاصل بهتر است که بصورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرد و در طول روز با توجه به شدت درد یک الی سه مرتبه مقدار لازم و کافی بر روی محل درد و مفاصل مالیده و به آرامی ماساژ داده شود. در صورتی که می خواهید درد در هنگام ماساژ کم تر شود و سریعتر شاهد تسکین آن باشیم بهتر است که در ابتدا روغن سیاه دانه را گرم کرده و سپس به موضع مالید و ماساژ بدهید پس از این که ماساژ به اتمام رسد محل درد را با یک پارچه تمیز ببنید این کار سبب می شود که روغن سیاه دانه جذب شده و تاثیرگذاری خود را بر کاهش درد مفاصل داشته باشد.

نکته مهم در مورد تاثیر روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد اثر روغن سیاه دانه برای درد مفاصل باید مورد توجه قرار گیرد این است که این روغن مسکن نیست که با یک قرص درد ان برای مدتی قطع شود بلکه به منظور کاهش درد مفاصل ضروری است که بصورت روزانه و مرتب استفاده شود و همچنین هنگام استفاده از باید از انجام دادن سریع کار و صرف ریختن روغن سیاه دانه بر روی موضع پرهیز کنید چرا که سیاه دانه بر روی محل درد باید بخوبی ماساژ داده شود و با جذب خود در نهایت موجب تسکین درد شود.

اثر روغن سیاه دانه برای درد مفاصل در مقایسه با داروهای شیمیایی

روغن سیاه دانه به دلیل این که یک ضد التهاب است در ساخت داروهای ضدالتهابی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و خود بصورت دارویی مجزا برای تسکین دردهای مفصلی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به داروهای شیمیایی مکمل نیست. یکی از داروهای موضعی که بیشترین کاربرد را برای دردهای مفصلی و روماتیسمی دارد ژل دیکلوفناک است که معمولا تمام کسانی که دچار دردهای مفصلی هستند با دیکلوفناک آشنایی دارند نکته قابل توجه این است که تاثیر روغن سیاه دانه به مراتب بیشتر از دیکلوفناک است و در مقایسه با شدت بیشتری از درد مفاصل را خواهد کاست. علاوه بر این روغن سیاه دانه به مانند داروهای شیمیایی هیچ نوع عارضه ای را در پی ندارد و پژوهش ها ثابت کرده است که بسیاری از داروهایی که برای درمان و کاهش درد مفاصل تجویز می شودند عوارض بسیار زیادی بر روی اندام های مختلف بدن از جمله قلب و عروق، کلیه ها، معده، کبد و... دارند.

توسط: رضا فتاح زاده

1399/05/28

برچسب ها:

دیدگاه شما

پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.