ارتباط در واتس اپ

ارتباط در تلگرام

برو بالا

روغن سیاه دانه را چگونه مصرف کنیم

188

روغن سیاه دانه را چگونه مصرف کنیم

سیاه دانه ادویه ای بسیار مفید است که خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد. این ادویه همان گونه که از اسم آن مشخص است به صورت دانه های سیاه رنگ بوده و طعم تلخی دارد. مصرف روغن سیاه دانه برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید بوده و در سلامتی پوست و مو نیز تاثیرگذار است. در طی قرن ها از روغن سیاه دانه برای مبارزه با بیماری های مختلف استفاده شده است و سیاه دانه یکی از گیاهان موثر دارویی در طب سنتی می باشد. از روغن سیاهدانه برای لاغر شدن، درمان ریزش مو، زیبایی پوست و درمان جوش ها، درمان دیابت و مشکلات کلیوی، درمان شوره سر و بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. مصرف روغن سیاهدانه اغلب به شکل کپسول های مکمل و یا به شکل موضعی برای ماساژ پوست انجام می شود. از این روغن می توان در پخت و پز نیز استفاده نمود.

روغن سیاه دانه برای درمان مشکلات گوارشی

یکی از خواص درمانی روغن سیاه دانه تقویت معده و روده و درمان مشکلات گوارشی می باشد. اگر شما نیز مشکلات گوارشی دارید بهتر است از سیاه دانه کمک بگیرید. نحوه ی مصرف روغن سیاه دانه برای درمان مشکلات گوارشی بدین صورت است که روزانه چند قطره روغن سیاه دانه را به نوشیدنی گرم خود افزوده و مصرف نمایید. این روغن منجر به تقویت روده شده و از نفخ و گاز روده پیگشیری کرده و آن را درمان می کند. یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه از بین بردن میکروب هایی است که برای دستگاه گوارش مضر بوده و باعث ایجاد نفخ و دل درد و ورم معده  می شوند. این روغن می تواند باکتری هایی که در برابر چندین آنتی بیوتیک مقاوم بوده اند را متوقف کرده و از بین ببرد.

فواید روغن سیاه دانه برای لاغری و چگونگی مصرف آن

روغن سیاهدانه یکی از تاثیرگذارترین مواد گیاهی برای درمان چاقی می باشد. این روغن با افزایش سوخت و ساز بدن باعث آب شدن چربی ها و لاغر شدن فرد می شود. این روغن می تواند اشتها را کنترل کرده و از پر خوری و دریافت کالری های زیاد جلوگیری کند و با افزایش متابولیسم بدن نیز نفش زیادی در آب شدن چربی های شکم و پهلو خواهد داشت. برای لاغر شدن می توانید در طول روز یک تا دو قاشق چای خوری از این روغن را با مواد خوراکی ترکیب کرده و میل نمایید. شما می توانید هر روز قبل از خوردن صبحانه یک قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را با همان مقدارعسل مخلوط و آن را میل نمایید. ترکیب بالا را همچنین می توانید همراه با دارچین در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و آن را پیش از خوردن صبحانه میل نمایید. برای لاغر شدن می توانید این روغن را با آب پرتقال نیز مخلوط کرده و یا آن را روی سالاد خود بریزید و نوش جان کنید.

مصرف روغن سیاه دانه برای مقابله با خستگی

یکی از فواید روغن سیاهدانه مبارزه با خستگی مداوم می باشد. افرادی که همیشه احساس خستگی می کنند بهتر است از روغن سیاه دانه در ترکیب با مواد غذایی روزانه خود استفاده نمایند. برای این منظور می توانید صبح ها چند قطره روغن سیاه دانه را همراه با عسل  و نعنا به چای خود بیفزایید و آن را میل نمایید. با خوردن این ترکیب به مدت 10 روز می توانید اثرات آن را در خود ببینید. در این مدت انرژی شما برگشته و دیگر احساس خستگی نخواهید کرد و انرژی مضاعفی در طول روز خواهید داشت.

مصرف سیاه دانه برای زیبایی و جوانسازی پوست

یکی از راه های مصرف روغن سیاه دانه استفاده موضعی آن بر روی پوست می باشد که منجر به زیبایی و جوان شدن پوست می شود. مصرف روغن سیاه دانه و روغن کنجد روشی برای رفع جوش های زیرپوستی است که در طب سنتی نیز به آن اشاره گردیده است. می توان از ترکیب پودر سیاه دانه و روغن کنجد نیز روی صورت نیز استفاده نمود.

روغن سیاه دانه

هنگام استفاده از این روغن روی پوست باید مواظب باشید به آن حساسیت نشان ندهید و استفاده بیش از حد ان نیز ممکن است منافذ پوستی را بسته و وضعیت جوش ها را بدتر نماید. برای زیبایی پوست و درمان جوش ها با این ترکیب باید کمی روغن را با سر انگشت روی پوست ماساژ دهید و بعد از گدشت دو هفته تاثیر آن را خواهید دید. برای درمان جوش های چرکی نیز می توانید از ماسک پودر سیاه دانه و سرکه استفاده نمایید تا جوش های چرکی را خشک کرده و درمان نماید.

مصرف سیاه دانه برای درمان ریزش مو و تقویت آن

یکی از بهترین روش ها برای درمان ریزش مو و تقویت موها استفاده از روغن سیاهدانه می باشد. برای تقویت ریشه مو و مبارزه با ریزش ان می توانید پوست سر را با این روغن ماساژ دهید. برای این کار روغن را با استفاده از انگشتان روی پوست سر ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود. در نقطه هایی که ریزش موی آن ها بیشتر است روغن را بیشتر ماساژ دهید. بعد از ماساژ پوست سر دست ها را به ساقه های مو نیز بکشید زیرا این روغن برای ساقه های مو نیز مفید می باشد. در هر نوبت دوقاشق از روغن سیاهدانه برای ماساژ سر کافی می باشد. بعد از گذشتن حداقل نیم ساعت می توانید موهای خود را با شامپو شستشو دهید. برای دیدن نتیجه، این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار نمایید. روغن سیاه دانه را می توانید به نسبت مساوی با روغن زیتون نیز ترکیب کرده و روی پوست سر ماساز دهید. این ترکیب به درمان موخوره و شوره سر نیز کمک می نماید. ترکیب روغن سیاهدانه و روغن نارگیل نیز برای تغذیه فولیکول های مو مفید است. برای تقویت تارهای مو و افزایش رشد آن ها نیز می توان از ترکیب روغن سیاهدانه با روغن کرچک استفاده کرد.

نحوه مصرف روغن سیاهدانه برای رفع سفیدی مو

سفیدی زود هنگام موها یکی از موضوعات نگران کننده برای جوان ها می باشد. متخصصان زیبایی به فواید روغن سیاهدانه برای درمان سفیدی مو پی برده اند و آن را روشی طبیعی برای پیشگیری و درمان سفیدی مو می دانند. روغن سیاهدانه سرشار از مواد مغذی بوده و دارای آنتی اکسیدان هایی می باشد که در درمان سفیدی مو بسیار تاثیرگذار می باشند. این روغن با داشتن ملانوسیت پوست سر را تحریک کرده و از سفیدی موها پیشگیری می کند. سیاه دانه دارای آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و تاثیر آن ها را روی سفید شدن مو متوقف می کند. مصرف روغن سیاهدانه برای این منظور بدین صورت می باشد که پوست سر و موها را با این روغن ماساژ دهید و بگذارید یک شب روی موها بماند و روز بعد آن را شستشو دهید. می توانید از ترکیب این روغن با روغن زیتون نیز برای رفع سفیدی مو استفاده کرده و هر روز موها را با آن ماساژ دهید و بعد از یک ساعت بشویید.

میزان و نحوه مصرف روغن سیاهدانه

مقدار روغن سیاهدانه برای مصرف موضعی و ماساژ مشخص است اما برای مصرف خوراکی مقدار آن در کسانی که مزاج سردی دارند تا 8 گرم می باشد و برای کسانی که مزاج آن ها گرم است تا 2 گرم می باشد. ماساژ روغن سیاه دانه روی شقسقه ها باعث کم شدن سردرد می شود و ماساژ آن روی سینه خواص تنفسی داشته و باعث می شود راحت تر نفس بکشید. برای درمان اسهال و مشکلات تنفسی نیز می توانید چند قطره روغن سیاهدانه را با ماست مخلوط کرده و میل نمایید. از این روغن برای درمان آسم، درمان فشار خون بالا، درمان ناراحتی های کبدی، تقویت قوای جنسی، درمان سنگ کلیه و بسیاری از بیماری های دیگر نیز استفاده می شود. بهتر است روغن سیاهدانه را با نظر پزشک مصرف نمایید.

توسط: رضا فتاح زاده

1399/05/28

برچسب ها:

دیدگاه شما

پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.