ارتباط در واتس اپ

ارتباط در تلگرام

برو بالا

روغن خراطین برای رشد موی سر مفید است؟

189

روغن خراطین برای رشد موی سر مفید است؟

با تغییر سبک زندگی و تغذیه افراد در عصر مدرن، بسیاری از افراد بسیار از زودتر از گذشته دچار چالش‌هایی مثل آسیب دیدن پوست یا ریزش مو می‌شوند. دلایل متعددی از جمله آلودگی هوا، تغذیه ناسالم، کمبود مواد مغذی یا مصرف مواد غذایی صنعتی و همچنین فشارها و استرس‌های روحی منجر به از بین رفتن سلامت پوست و موی انسان مدرن شده‌اند. البته دنیای صنعتی مدرن نیز راهکارهای زیادی را برای حل این مشکلات ارائه داده است اما اغلب این راهکارها یا نتیجه‌بخش نیستند و یا عوارض جانبی را به همراه دارند. در این میان مراجعه به طب سنتی و استفاده از درمان‌های طبیعی مثل روغن خراطین برای رشد مو رو به افزایش است.

در این میان، روغن خراطین به دلیل خواص درمانی متعدد در حوزه زیبایی و افزایش حجم عضلات و بافت‌های بدن به میزان زیادی مورد توجه خانم‌ها و آقایان بوده است. در ادامه این مطلب به معرفی روغن خراطین برای رشد موی سر و خواص مفید آن برای درمان ریزش موی سر و سایر موارد پرداخته می‌شود.

دلایل اصلی ریزش مو

ریزش مو یکی از متداول‌ترین معضلات بین خانم‌ها و آقایان بالای 20 سال است. البته این بدان معنا نیست که افراد زیر 20 سال دچار این مشکل نمی‌شوند، بلکه با افزایش سن احتمال بروز ریزش مو نیز بیشتر می‌شود. شاید شما هم تا به حال راهکارهای مختلفی از جمله شامپوهای تقویت‌کننده و سرم‌های ضد ریزش یا حتی درمان‌های سنتی مثل استفاده از روغن خراطین برای درمان ریزش مو را امتحان کرده باشید. اما همیشه دانستن دلیل بروز مشکلات در حل آن‌ها مفید بوده است بنابرین بهتر است قبل از انتخاب هر نوع درمانی با دلایل عمده ریزش موها آشنا شوید.

روغن خراطین برای ریزش مو

بروز ریزش مو با افزایش سن موضوع طبیعی است. البته منظور از افزایش سن بعد از 40 سالگی است و اگر این ریزش در سن 20 سالگی آغاز شود قطعا نیاز به درمان جدی دارد. شایع‌ترین دلایل ریزش مو عوامل ژنتیکی و اختلالات هورمونی هستند. برای درمان مشکلات هورمونی حتما باید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید و در مورد عوامل ژنتیکی نیز درمان‌های موقت و دائمی وجود دارند که تا حدی تاثیرگذار هستند. بیماری‌های زمینه‌ای، کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی و مراقبت نادرست از عوامل موثر دیگر در ریزش مو هستند. نکته مهم در مورد این عوامل این است که شما می‌توانید به سادگی آن‌ها را درمان کنید. مصرف داروها و مکمل‌ها باید در برنامه غذایی شما گنجانده شود. برای مراقبت از موها نیز بهتر است از محصولات ارگانیک و طبیعی مثل روغن خراطین برای رشد موی سر استفاده کنید.

روغن خراطین چیست؟

روغن خراطین یک روغن طبیعی است و از نوعی کرم خاکی به رنگ قرمز تند (سرخرنگ)، که به نام ایزین فتیدا شناخته می‌شود، به دست می‌آید. کرم ایزین فتیدا حاوی 70 درصد پروتئین قابل جذب است و به همین دلیل روغن حاصل از آن خواص درمانی متعددی دارد که یکی از آن‌ها به کار بردن روغن خراطین برای درمان ریزش مو بوده است. این روغن از گذشته‌های دور در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته اما امروزه خواص دارویی و درمانی آن توسط مقالات و علم پزشکی نیز اثبات شده است.

روغن خراطین برای رشد موی سر، انواع اصل و غیر اصل دارد. روغن خراطین اصل در هنگام استفاده باعث گرم شدن موضع می‌شود و تاثیر آن آهسته و به مرور زمان نمایان می‌شود. اگر روغن خراطین شما نتیجه زودهنگامی به همراه داشته باشد احتمالا حاوی مقادیری کورتن است و روغن اصل به شمار نمی‌رود. روغن خراطین برای کاربردهایی مثل افزایش حجم لب، گونه، اندام تناسلی، درمان ریزش مو و ... استفاده می‌شود. 

 

روغن تراپی

روش استفاده از روغن خراطین برای رشد موی سر

برای استفاده از روغن خراطین قبل از هر چیز باید رطوبت موهایتان را بگیرید و آن‌ها را کاملا خشک کنید. بهتر است که موهایتان تمیز باشد و لایه‌ای از چربی بر روی پوست سرتان وجود نداشته باشد تا روغن به عمق آن‌ نفوذ کرده و تاثیر بیشتری بگذارد. بهترین زمان استفاده از روغن خراطین برای رشد موی سر، پس از یک دوش آب ولرم و قبل از خواب است. ماساژ روغن خراطین روی ساقه موها تاثیر کم‌تری دارد، بنابرین بهتر است این روغن را بیشتر برای ریشه موهایتان استفاده کنید. روغن خراطین را طی چندین مرحله روی پوست کف سرتان بریزید و به آرامی با نوک انگشتان ماساژ دهید تا جایی که مطمئن شوید روغن به تمام قسمت‌ها رسیده است. سپس یک کلاه رنگ مو یا کیسه پلاستیکی روی سرتان بکشید. کلاه یا کیسه باید به مدت حداقل سه ساعت به همان حالت روی سرتان باقی بماند. پس از گذشت این زمان می‌توانید کیسه را بردارید و موهایتان را با آب یا آب و شامپو بشویید. برای دریافت نتیجه سریع‌تر از روغن خراطین برای رشد موی سر، این فرآیند را هفته‌ای سه بار تکرار کنید. 

خواص دارویی و درمانی روغن خراطین

روغن خراطین از گذشته‌های دور به صورت سنتی توسط اقوام مختلف و برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شده است. ابتدایی‌ترین کاربردهای این روغن در موارد زیبایی و سلامت پوست صورت، بدن و لب‌ها بوده است. امروزه بیشتر افراد روغن خراطین را با کاربرد آن در افزایش حجم عضلات مختلف مثل پستان‌ها، اندام تناسلی مردانه، بازوها و ... می‌شناسند اما این روغن همچنان برای سایر کاربردها مثل درمان ریزش مو، سلامت پوست، درمان جای زخم و ... به کار برده می‌شود. البته در صورتی که طبع گرمی دارید بهتر است در استفاده از روغن خراطین برای رشد موی سر یا سایر موارد، کمی احتیاط کنید چون این روغن باعث گرم شدن مواضع می‌شود و می‌تواند منجر به ایجاد جوش در این نواحی شود.

روش تولید روغن خراطین برای رشد موی سر

روغن خراطین در حقیقت از نوعی کرم خاکی به نام ایزینیا فتیدا گرفته می‌شود. این روغن ترکیبی از جسد این کرم و گیاهان است و به همین دلیل به عنوان یک محصول گیاهی-ارگانیک شناخته می‌شود. رنگ روغن خراطین اصل قهوه‌ای تیره یا خرمایی است، بوی بدی دارد و ظاهر آن شبیه به روغن مایع است. اگر ذرات موجود در این روغن ته‌نشین شوند به رنگ زرد متمایل می‌شود و لازم است که هنگام استفاده از روغن خراطین برای رشد موی سر ، آن را به خوبی تکان دهید تا ذرات ته نشین‌شده در محلول پخش شوند.

روغن خراطین برای رشد موی سر ، به دو شیوه صنعتی و سنتی تهیه می‌شود. در روش سنتی از پودر کرم خاکی استفاده می‌شود اما در روش صنعتی کرم‌های تازه در دستگاه‌های صنعتی له می‌شوند و پس از عبور از صافی‌های به خصوصی از دیگر مواد همراهشان تفکیک شده و عصاره آن‌ها به دست می‌آید. 

اجزا و ترکیبات موجود در روغن خراطین برای رشد موی سر

روغن خراطین برای رشد موی سر ، منبعی بسیار غنی از انواع اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن، پروتئین و ترکیبات آلی و معدنی مفید است. به طور مثال امگا 3 امگا 6 و امگا 9 ، ویتامین ب 12 و پانتونیک اسید از اجزای تشکیل دهنده این ماده هستند که خواص درمانی آن‌ها از بسیاری از مواد غذایی مغذی مثل آبزیان بیشتر است.

خواص درمانی روغن خراطین برای ریزش موی سر

همان طور که گفته شد روغن خراطین برای ریز موی سر ، یک ماده ارگانیک و مغذی است که به دلیل وجود عناصر مختلفی مثل اسیدآمینه‌ها و ویتامین‌ها مزایای درمانی زیادی دارد که عبارت‌اند از:

ترمیم کنندگی

روغن خراطین به دلیل این که دارای ویتامین ب 12 و پانتونیک اسید است برای درمان موهای آسیب دیده استفاده می‌شود. رنگ مو و دکلره کردن موها، به خصوص در صورت تکرار، باعث تغییر کیفیت مو می‌شوند. این تغییر به شکل کدر شدن موها، کش آمدن تارهای مو و در برخی موارد از دست دادن رنگ موها خود را نشان می‌دهد. استفاده از روغن خراطین برای رشد موی سر ، به موها کمک می‌کند تا بافت یکپارچه خود را حفظ کنند و با تثبیت رنگ موها، شما را از رنگ کردن‌های مکرر راحت می‌کند. به این ترتیب موهای آسیب دیده ترمیم می‌شوند و در آینده نیز آسیب کم‌تری به آن‌ها می‌رسد.

روغن خراطین برای ترمیم مو

آبرسانی

آبرسانی به موها یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در روتین مراقبت از موهای شما وجود داشته باشد. از آن جایی که ایران کشوری کویری و گرم‌سیر است، حفظ رطوبت موها به خصوص برای خانم‌ها (به دلیل استفاده طولانی مدت از مقنعه و روسری) کار دشواری است. بسیاری از افراد با استفاده از سرم‌های آب‌رسان تلاش می‌کنند رطوبت لازم برای موهایشان را تامین کنند. بسیاری از این آب‌رسان‌ها دارای مواد شیمیایی هستند که در طولانی مدت برای موها مضر است. استفاده از روغن خراطین برای ریزش موی سر و آبرسانی به موها می‌تواند گزینه جایگزین بسیار مناسبی برای شما باشد.

سم‌زدایی

یکی از دلایل کدر شدن موها وجود سم و چسبیدن ذرات ریزی از عناصر سمی بر روی موهاست. عناصری مانند سرب که به میزان زیادی در هوای شهرهای بزرگ موجود است، به صورت لایه‌ای نازک روی موهای شما می‌نشیند و شستشوی آن‌ها با شامپوهای متداول چندان نتیجه‌بخش نیست. روغن خراطین برای رشد موی سر ، در ترکیب با سرب و سایر عناصر مضر موجود در هوا، باعث انحلال آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، ویتامین ب 12 که به میزان زیادی در روغن خراطین موجود است، باعث ترمیم و از بین رفتن رنگ کدر موها می‌شود.

درخشندگی

آنتی‌اکسیدان‌ها مهم‌ترین عامل ایجاد درخشندگی در پوست و مو هستند. به همین دلیل هم هست که مصرف میوه‌هایی که آنتی‌اکسیدان دارند، برای تامین سلامت پوست و مو به شدت توصیه می‌شود. آب مصرفی ما در شهرها دارای مقادیر زیادی از املاح و مواد معدنی مثل کلسیم است. وجود کلسیم باعث کاهش درخشش پوست و مو می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیر کلسیم را خنثی می‌کنند و از همین طریق باعث حفظ درخشش پوست و موهای ما می‌شوند. روغن خراطین برای رشد موی سر ، حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هاست و به همین دلیل اگر به دنبال درخشان شدن موهای خود هستید، بهتر است استفاده از آن را در اولویت قرار دهید.

درمان زبری و خشکی

وجود شوره و پوسته سر یکی دیگر از مشکلات متداول میان افرادی با سن و سال و جنسیت گوناگون است. دلیل عمده بروز پوسته و شوره خشکی پوست کف سر است. این خشکی در موارد جدی‌تر به التهاب و زخم نیز تبدیل می‌شود. روغن خراطین برای ریزش موی سر ، به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای درمان زخم‌ها تجویز می‌شود. استفاده از این روغن علاوه بر از بین بردن التهاب مانع از خشک شدن پوست کف سر می‌شود. خشکی کف سر می‌تواند زمینه‌ساز خارش شدید و بروز انواع عفونت‌های باکتریایی و قارچی باشد. استفاده مداوم از روغن خراطین برای ریزش موی سر ، جلوگیری از خشکی و خارش کف سر نتیجه تضمین‌شده‌ای را به دنبال دارد. 

علاوه بر این، می‌توان از روغن خراطین برای ماساژ موهایی که بر اثر عدم رسیدگی یا رنگ‌شدن‌های مداوم زبر شده‌اند استفاده کرد. اگر چه تاثیر آن در بهبود زبری چشمگیر نیست، اما از بیشتر شدن آن جلوگیری می‌کند.

درمان ریزش مو

مهم‌ترین کاربرد و استفاده روغن خراطین برای ریزش موی است. ماساژ کف سر با استفاده از روغن خراطین، باعث بهبود جریان خود در مویرگ‌های سر می‌شود. افزایش خون‌رسانی به پوست سر با تحریک فولیکول‌های مو رشد موها را به میزان قابل توجهی اقزایش می‌دهد. علاوه بر این، روغن خراطین کراتین موجود در تارهای مو را تقویت کرده و از این طریق باعث افزایش ضخامت آن‌ها می‌شود.

اگر الگوی ریزش موهای شما ژنتیکی است یا بر اثر استرس یا بیماری دچار ریزش سکه‌ای شده‌اید، می‌توانید از روغن خراطین برای ریزش موی سر ، به عنوان یک مکمل مغذی برای احیای موهای آسیب‌دیده و از دست‌رفته خود استفاده کنید.

رفع موخوره

مهم‌ترین دلیل بروز موخوره در موها، خشکی ساقه موست. موهای خشک به شدت شکننده هستند و به مرور زمان از بخش‌های مختلف ساقه شاخه‌شاخه شده و خرد می‌شوند. روغن‌تراپی جزء روش‌های درمانی است که در سال‌های اخیر برای درمان و پیشگری از موخوره، بسیار متداول شده است. انجام روغن‌تراپی با استفاده از روغن خراطین برای رشد موی سر ، مزایای زیادی دارد. وجود اسیدهای چرب در ساختار این روغن باعث جلوگیری از خشکی مو و همچنین ترمیم موهای شاخه‌شاخه شده می‌شود.

استحکام بخشیدن به مو

 استحکام مو ویژگی است که مانع از بروز بسیاری از مشکلات مثل موخوره و زبری می‌شود. برای حفظ استحکام مو باید به طور هم‌زمان رطوبت‌رسانی، سم‌زدایی و ترمیم موها را در روتین پوست و موی خود بگنجانید. برای این که با یک تیر چند نشان زده باشید می‌توانید از روغن تراپی با روغن خراطین برای ریزش موی سر و پیشگیری از سایر آسیب‌های مربوط به موهایتان استفاده کنید.

در پایان، به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از روغن‌های خراطین اصل و غیر اصل در بازار و داروخانه‌ها موجود است. این روغن‌ها از نظر کیفیت با یکدیگر متفاوتند و بر همین اساس ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشند. برای تهیه روغن خراطین اصل می‌توانید از وب‌سایت مجموعه بالینسو بازدید کنید و پس از انتخاب محصول مورد نظرتان، آن را تهیه کنید. با خرید این محصول خیالتان از بابت دریافت بهترین روغن خراطین برای درمان ریزش مو آسوده خواهد بود.

توسط: رضا فتاح زاده

1400/03/28

برچسب ها:

دیدگاه شما

پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.