ارتباط در واتس اپ

ارتباط در تلگرام

برو بالا

راهکارهای طب سنتی برای افزایش حجم عضلات در بدنسازی

264

راهکارهای طب سنتی برای افزایش حجم عضلات در بدنسازی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]یکی از دغدغه‌های مهم برای ورزشکاران حرفه‌ای و حتی برای افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، افزایش حجم عضلات است. ایجاد عضلات حجیم به این معناست که چربی عضلات کم شده و استقامت بدن افزایش می‌یابد. روش‌های مختلفی برای تقویت حجم عضلات وجود دارد که متداول‌ترین آن‌ها مصرف پروتئین‌های صنعتی به شکل قرص و پودر است اما بسیاری از افراد برای نیل به این هدف به سراغ رژیم‌های غذایی می‌روند. به طوری که سفیده تخم‌مرغ، گوشت سفید و لبنیات بخش عمده رژیم غذایی ورزشکاران را به خود اختصاص می‌دهد. عده‌ای از افراد هم هستند که ترجیح می‌دهند از روش‌های سالم‌تر و با عوارض کم‌تری برای این منظور استفاده کنند و به همین دلیل به دنبال راهکارهای طب سنتی برای افزایش حجم عضلات هستند. در ادامه این مطلب به معرفی تعدادی از بهترین راهکارهای طب سنتی برای افزایش حجم عضلات پرداخته می‌شود.

تغذیه: بهترین روش برای افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی

به توصیه طب سنتی، تغذیه بهترین راه برای کنترل بدن در جهت اهداف مختلف است. این اهداف می‌توانند درمان یک بیماری یا عارضه، کاهش یا افزایش وزن جهت تضمین سلامتی یا حتی تقویت یک ویژگی مثل حجم عضلات باشند. با مصرف مواد غذایی طبیعی که تأثیر مستقیم بر ویژگی‌های بدن ما دارند می‌توانیم بدون مواجه شدن با عوارض جانبی، در زمانی مناسب به هدف خود برسیم.  برای افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی لازم است که ابتدا با سازوکار بافت عضله در بدن آشنا شویم.

معرفی بافت عضلات

بافت عضله از فیبرهای عضلانی تشکیل شده است. فیبرهای عضلانی سلول‌های کشیده‌ای هستند که کارشان حرکت‌دادن استخوان‌ها و مفاصل بدن است. بافت عضله برای عملکرد خود به پروتئین‌های خاصی احتیاج دارد که منجر به انقباض عضلات می‌شوند و حرکت کردن را برای ما ممکن می‌سازند. میزان تحریک‌پذیری این سلول‌ها بسیار بالاست و واکنش آن‌ها نسبت به اعمال نیرو به شکل فشار یا کشش، باعث انقباض و انبساط عضلات می‌شود. بدون وجود این پروتئین خاص، فیبرهای عضلانی قابلیت انقباض خود را از دست می‌دهند و به عبارت ساده‌تر قدرت آن‌ها کم می‌شود؛ بنابراین، تقویت عضلات و افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی ، در گرو تأمین پروتئین مورد نیاز آن‌هاست.

چه میزان پروتئین برای افزایش حجم عضلات لازم است؟

ابتدا باید یادآوری کنیم که میزان پروتئین مورد نیاز برای افراد مختلف و به منظور رسیدن به اهداف متفاوت، متغیر است. یک ورزشکار حرفه‌ای قطعاً پروتئین بیشتری نسبت به یک فرد عادی نیاز دارد و اهمیت مصرف پروتئین برای این فرد بسیار بیشتر است چون در صورت عدم مصرف پروتئین کافی، نه تنها افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی اتفاق نمی‌افتد، بلکه عضلات این فرد در مواجه با فشار بالای ورزش آسیب می‌بینند. میانگین پروتئین مورد نیاز برای یک فرد معمولی در هر روز چیزی حدود 0/8 یا 1 گرم به‌ازای هر کیلوگرم وزن آن فرد است. یعنی برای یک فرد 50 کیلویی معمولی، مصرف چیزی حدود 40 تا 50 گرم پروتئین روزانه ضروری است. در صورتی که ورزش می‌کنید، به‌ازای هر کیلوگرم وزن خود 2 گرم به پروتئین مصرفی اضافه کنید. البته میزان دقیق پروتئین برای هر فرد باید بر اساس نظر پزشک یا مشاور تغذیه تعیین شود. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که مصرف بیش از اندازه پروتئین تأثیری بر حجم عضلات شما ندارد. در حقیقت مطالعات نشان داده است که اگر بیشتر از دو گرم پروتئین اضافه مصرف کنید، مازاد آن به هیچ عنوان جذب بافت عضله نشده و دفع می‌شود. دفع پروتئین نیز عوارض بسیار ناگواری را برای کلیه‌ها به همراه دارد و قطعا تاثیر مثبتی بر افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی نخواهد داشت.

انواع مواد غذایی مفید برای افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی

در ادامه با تعدادی از مفیدترین مواد غذایی برای افزایش عضلات به کمک طب سنتی آشنا می‌شوید.

گوشت سفید و قرمز

گوشت سفید و قرمز یکی از منابع بسیار غنی از پروتئین به شمار می‌روند. مصرف سینه مرغ، ماهی و میگو به منظور افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی ، در برنامه غذایی بسیاری از بدنسازان به چشم می‌خورد. اما دلیل این که مصرف گوشت سفید بیشتر از گوشت قرمز توصیه می‌شود این است که گوشت سفید دارای آهن و چربی کم‌تری است. بنابراین، برای افرادی که تری گلیسیرید، کلسترول یا اسیداوریک خونشان بالاست یا سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، توصیه نمی‌شود. هضم گوشت سفید بسیار راحت‌تر از گوشت قرمز است و در صورتی که از گوشت آبزیان استفاده کنید علاوه بر جذب پروتئین، ویتامین‌هایی مثل ویتامین A، D، و فسفر و کلسیم و از همه مهم‌تر امگا 3 که در تقویت قلب و تنظیم فشار مفید است را نیز دریافت می‌کنید.

اسفناج

اسفناج دارای مقادیر زیادی از آرژنین است. آرژنین نوعی اسیدآمینه است که منجر به ترشح هورمون رشد می‌شود. دلیل اهمیت ترشح هورمون رشد برای ورزشکاران این است که این هورمون توانایی بازتولید و احیای سلول‌ها را دارد و احیای سلول‌ها برای تقویت بافت عضلات در حین ورزش، اهمیت زیادی دارد. برخی از ورزشکاران برای تأمین این هورمون به سراغ مصرف مکمل‌های صنعتی می‌روند اما خوردن اسفناج بهترین روش برای افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی است. 

چغندر

چغندر به دلیل داشتن مقادیر بسیار زیادی از نیترات و آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در بهبود اکسیژن‌رسانی خون دارد. قلب ما برای عملکرد خود به اکسید نیتریک احتیاج دارد. نیترات موجود در مواد غذایی باید با اکسیژن ترکیب شود تا برای قلب قابل مصرف باشد. بر همین اساس، برای کمک به افزایش حجم عضلات برای افرادی که مشکلات اکسیژن‌رسانی دارند یا ورزش‌های هوازی سنگین یا طولانی‌مدت انجام می‌دهند، مصرف چغندر توصیه می‌شود. اکسیژن‌رسانی مناسب جزء کلیدی‌ترین موارد برای افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی است.

جوانه گندم و جو

یکی از مشکلات ورزشکاران، دردهای عضلانی است که در فاصله تمرین‌های سخت تجربه می‌کنند و مانع از بازگشت آن‌ها به تمرین‌های بعدی می‌شود. دو ماده اصلی که در احیای عضلات نقش مهمی بر عهده دارند، گلوکورافانین و سولفورفان هستند. جوانه گندم و جو منبع بسیار غنی از این دو ماده است که می‌تواند تا حد زیادی به کاهش دردهای عضلانی پس از تمرین‌های سخت کمک کند. به این ترتیب، مصرف جوانه گندم و جو راهکار غیرمستقیمی برای افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی به شمار می‌رود. 

نخود فرنگی

شاید اسم پروتئین گیاهی به گوشتان خورده باشد. مزیت پروتئین‌های گیاهی عاری بودن از چربی‌های مضر و کم بودن کالری آن‌ها است. نخود فرنگی یکی از مواد غذایی حاوی پروتئین گیاهی است. مصرف نخود فرنگی در برنامه تغذیه شما می‌تواند نقش مهمی در افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی داشته باشد. علاوه بر این، وجود  اسیدآمینه و گلوتامین در نخود فرنگی نقش موثری در احیای عضلات بدن دارد که به نوبه خود بر افزایش حجم عضلات موثر است. اگر طعم نخود فرنگی را دوست ندارید می‌توانید از پودر آن در نوشیدنی و سالادهای خود استفاده کنید. 

جلبک اسپرولینا

جلبک اسپرولینای سبز آبی نوع گیاه دریایی است که به خاطر مزایای متعدد در بهبود متابولسیم بدن شناخته می‌شود. این جلبک منبع غنی از اسیدآمینه‌ها و ویتامین B6 است که کربوهیدارات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌های موجود در مواد غذایی را به سرعت تجزیه کرده و از این طریق انرژی مورد نیاز در حین فعالیت‌های ورزشی و افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی را فراهم می‌کند. پودر این جلبک را می‌توانید از داروخانه‌های گیاهی تهیه کنید و به همراه سالاد یا نوشیدنی‌های مختلف میل کنید.

جعفری و پیازچه

سبزیجات متعددی هستند که به خاطر خواص دارویی یا درمانی شناخته می‌شوند اما جعفری و پیازچه یک ویژگی به خصوص دارند و آن هم دارا بودن مقادیر زیادی از لیزین است. لیزین نوعی اسیدآمینه است که باعث ترمیم بافت‌های لیگامنت و غضروف‌ها می‌شود. ترمیم مفاصل به معنای از بین بردن فشار وارد بر آن‌ها و کم کردن خستگی آن‌هاست. به این ترتیب امکان انجام ورزش‌های بدنسازی به مدت طولانی‌تر فراهم می‌شود و به عبارتی افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی و تغذیه طبیعی اتفاق می‌افتد.  [woodmart_products include="3012,3977,3284,2676" items_per_page="4" slides_per_view="4" id_slider="8338"][vc_column_text]

مواد غذایی طبیعی که می‌توانید برای تأمین تستوسترون مصرف کنید.

هورمون تستوسترون در حقیقت همان هورمون جنسی مردانه است که باعث تمایز جنسیت، باروری در مردان و بروز ویژگی‌های مردانه می‌شود. البته این هورمون در بدن زنان نیز ترشح می‌شود اما میزان آن بسیار کم‌تر از مردان، چیزی حدود یک دهم آن‌ها، است. یکی از کارکردهای هورمون تستوسترون ساخت عضلات است. وجود هورمون تستوسترون برای عضله‌سازی ضروری است و دلیل افزایش حجم بیشتر و سریع‌تر عضلات در مردان نیز سطح بالای همین هورمون است.  نکته مهم این است که هرچقدر هم مصرف پروتیئن خود را افزایش دهید، کمبود هورمون تستوسترون مانع از افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی می‌شود. تستوسترون قند (گلوکز) و سایر املاحی که برای عملکرد عضلات لازم است را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. خبر خوب این است که راهکارهایی برای جبران این کمبود وجود دارد. مصرف خوراکی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود تاثیر بسیار زیادی در افزایش سطح تستوسترون دارد. 

کشمش 

کشمش حاوی مقادیر زیادی گلوکز است اما مزیت آن نسبت به بسیاری موارد غذایی این است که درصد زیادی از قند و املاح مفید آن (چیزی حدود 75 درصد) برای بدن قابل جذب است. همین موضوع باعث می‌شود که کشمش جایگزین طبیعی و بسیار مناسبی برای تستوسترون باشد. با خوردن کشمش انرژی لازم برای ورزش‌های طولانی مدت و افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی تأمین می‌شود.

عدس

عدس ماده غذایی بسیار غنی و مغذی است. اسیدهای چرب، فسفات و ازته تعدادی از عناصر تشکیل دهنده عدس هستند که تاثیر زیادی بر تعدیل یون‌های بدن و تقویت قوای جسمانی دارند. در حالت عادی انجام این موارد بر عهده تستوسترون است اما در مورد افرادی که با کمبود این هورمون مواجه‌اند، مصرف عدس می‎‌تواند باعث افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی شود. 

بومادران

بومادران اغلب به عنوان آرام‌بخش یا تعدیل کننده سیستم اعصاب و سیستم گردش خون شناخته می‌شود اما این ماده در بهبود استقامت ماهیچه‌ها و عملکرد عضله‌ها نیز نقش دارد و به عنوان یکی از راهکارهای طب سنتی برای افزایش حجم عضلات قابل استفاده است. 

ثعلب

ثعلب نوعی آرد است که از آسیاب و پودر کردن خود ثعلب به دست می‌آید. این ماده دارای مقدار زیادی نشاسته و قند است و به صورت یک لعاب در شیرینی‌پزی به کار می‌رود. ثعلب به دلیل قند و نشاسته بالا باعث افزایش انرژی و قدرت مصرف کننده می‌شود. به این ترتیب مصرف‌کننده می‌تواند ورزش‌های سنگین و طولانی را بدون احساس کمبود انرژی انجام بدهد. این ماده نقش هورمون تستوسترون را در تأمین قند بدن به خوبی ایفا می‌کند و از راهکارهای طب سنتی برای افزایش حجم عضلات به شمار می‌رود. 

سیب

شاید تجربه خوردن یک سیب شیرین را، در زمانی که قند خونتان افت کرده، داشته باشید. در این صورت حتما متوجه افزایش جریان انرژی در بدن خودتان شده‌اید. خوردن سیب به دلیل وجود بیش از 80 درصد قند، به یک باره سطح قند خون شما را تا حدی زیادی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، سیب حاوی انواع ویتامین‌های A، B و C، پتاسیم و آهک است که در افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی و بهبود مقاومت ماهیچه‌ها در برابر فشار تاثیر بسزایی دارند. 

خربزه

خربزه هم مانند سیب قند فراوانی دارد و آب فراوانی که در آن موجود است، در زمان بسیار کوتاه، باعث جذب مقدار زیادی از این قند می‌شود. ضمن این که خربزه حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم، ویتامین A و C، منگنز، فسفر و کلسیم است که به تأمین انرژی بدن و افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی منجر می‌شود.

سایر راهکارهای طب سنتی برای افزایش حجم عضلات

علاوه بر گنجاندن موارد نام‌برده در رژیم غذاییتان، موارد دیگری نیز هست که رعایت آن‌ها تاثیر زیادی در افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی دارد. تعدادی از این موارد عبارت‌اند از :
  • پرهیز از خوردن غذاهای سرد به خصوص برای افرادی که طبع سردی دارند.
  • مصرف عسل طبیعی به صورت روزانه
  • مصرف گرمی‌جات و غذاهایی با طبع گرم
  • ماساژ عصلات با روغن زیتون، روغن سیاهدانه یا روغن میخک به صورت مستمر و روزانه
  • استفاده از زالودرمانی به منظور تصفیه خون و بهبود سیستم گردش خون
  • مصرف هفتگی کباب برگ با گوشت گوسفندی
  • خوردن خرما و زیتون به منظور دریافت انرژی بیشتر و افزایش حجم عضلات به کمک طب سنتی
  • خوردن نیمرو با فلفل سیاه برای وعده صبحانه
  • خوابیدن در وان آب ولرم حاوی چند قطره روغن نعناع به منظور آرام کردن سیستم عصبی
  • مصرف معجون نیرو با ترکیب: بادام درختی، گردو، فندق، پسته، بادام هندی، کنجد خام، مغز نارگیل و شیره انگور. این ترکیب را می‌توانید به صورت پودر درآورید یا به همراه شیر مصرف کنید. 
  • استفاده از نان جو به جای نان گندم به منظور افزایش قوای جسمانی
  • انجام روغن تراپی با استفاده از روغن بنفشه بعد از هر بار استحمام
  در پایان، بهتر است ضمن اضافه کردن این موارد به رژیم غذایی خود، با یک مشاور تغذیه به روش سنتی مشورت کنید و با خیال راحت مواد غذایی مورد نظر خود را تهیه کنید. برای آشنایی با سایر راهکارهای طب سنتی برای افزایش حجم عضلات می‌توانید به سایت مجموعه بالینسو مراجعه کرده و در صورت نیاز، محصولات گیاهی و درمانی مناسب خود را نیز خریداری کنید. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][gravityform id="1" title="true" description="false" ajax="false"][/vc_column][/vc_row]

توسط: رضا فتاح زاده

1400/03/29

برچسب ها:

دیدگاه شما

پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.