ارتباط در واتس اپ

ارتباط در تلگرام

برو بالا

آیا سیاه دانه همان کنجد سیاه است

286

آیا سیاه دانه همان کنجد سیاه است

[vc_row][vc_column][vc_column_text]کنجد سیاه ( سمسم سیاه) و سیاه دانه هر دو جز دانه های خوراکی مقوی و مغذی به شمار می آیند که هر دو فواید بسیاری برای افزایش و بهبود سلامتی دارند. اغلب این دو دانه متفاوت با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند اما باید بدانیم که این دو دانه با یکدیگر تفاوت بسیاری دارند.

آیا سیاه دانه همان کنجد سیاه است؟

شاید بارها در مواجهه با سیاه دانه و کنجد سیاه متوجه شکل ظاهری آن ها شده اید و از برخی افراد به اشتباه اطلاعات غلط دریافت کرده اید که سیاه دانه همان کنجد سیاه است. نه سیاه دانه کاملا با کنجد سیاه متفاوت است. کنجد که نام دیگر آن سمسم است گیاهی دو لپه ای است که پس از رشد کامل ارتفاع آن به یک متر می رسد. این دانه دارای  مقدار زیادی روغن مفید است که پس از استخراج برای مصارف بسیاری مورد مصرف قرار می گیرد. نام دیگر سیاه دانه شونیز بوده و از راسته گل های ساعت است. این دانه اغلب به صورت دانه و عصاره مورد استفاده قرار می گیرد و همراه با آب میل می شود و بیشتر جنبه ی دارویی دارد تا جنبه ی خوراکی. هر یک از این دو دانه ی مختلف خواص بسیاری برای بدن دارند که مصرف هر دوی آن ها به شدت توصیه می شود. در ادامه به خواص بی نظیر سیاه دانه و سمسم سیاه و نحوه تشخیص این کنجد از سیاه دانه پرداخته می شود.

سیاه دانه را بیشتر بشناسید

سیاه دانه خواص بسیار مفیدی برای بدن دارد و برای تمامی گروه های سنی قابل استفاده است و محدودیتی ندارد. سیاه دانه طعمی تلخ دارد و اغلب به صورت خیس خورده محلول در آب و یا به صورت پودری و عصاره در انواع غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد. تلخی این دانه خوشایند است از این رو به عنوان ادویه و طعم دهنده برای نوع خاصی از نان نیز استفاده می شود. تلفیق طعم تلخ دلنشین و خواص شگفت انگیز این دانه سبب پر طرفدار بودن آن می شود. سیاه دانه رنگی کاملا سیاه داشته و شباهت بسیار کمی به سمسم سیاه دارد. به هنگام خرید سیاه دانه به معتبر بودن عطاری توجه داشته باشید چرا که ممکن است فروشنده دانه ی مضر اما مشابه به آن در داخل سیاه دانه مخلوط کند. سیاه دانه مشخصه ی خاصی برای تشخیص ندارد و تنها افرادی که زیاد با این دانه سر و کار داشته اند موفق به تشخیص آن می شوند.

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه به قدری زیاد است که برای توصیف و توضیح تمامی آن ها می بایستی یک کتاب چاپ کرد. سیاه دانه سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین های مختلف است که هر یک از آنها برای درمان و یا بهبود نوع خاصی از بیماری مفید هستند. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سیاه دانه تا حد بسیاری برای درمان بیماری عروقی مفید هستند. این دانه دیابت و حتی سل را نیز در روز های اولیه ابتلا درمان می کند و یا مانع از پیشرفت بیماری می شود. ترکیبات سیاه دانه برای افزایش سلامتی پوست و مو نیز مفید بوده و از پیری زودرس جلوگیری می کند. مصرف مداوم این دانه مانع از ایجاد چین و چروک های عمیق می شود. تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن نیز از دیگر خواص سیاه دانه است که این مورد مانع از ابتلا به بیماری هایی مانند آنفولانزا و کرونا می شود. سیاه دانه بیماری هایی مانند سینوزیت را نیز به چالش می کشد و به بهبود آن کمک می کند. این دانه بهتر است به صورت جوشانده و دم کرده استفاده شود تا نتیجه مورد نظر را حاصل کند.

کنجد معمولی و یا سیاه!

کنجد سیاه از قدیمی ترین دانه های شناخته شده است که از قدیم الایام مورد استفاده قرار می گیرد. این کنجد مصارف درمانی دارد اما اغلب به صورت ادویه مورد استفاده قرار می گیرد و طعم دهنده ای قوی است. دانه ی کنجد رنگ های مختلفی دارد که پر فایده ترین آن سمسم سیاه است. این کنجد علاوه بر رنگ متفاوت عطر و طعم قوی تری نسبت به کنجد سفید و قهوه ای دارد. این دانه ها ریز و مغذی برای بدن آدمی  بسیار مفید بوده و اثر بخشی مطلوبی برای بهبود کارکرد بسیاری از اندام ها دارند. از کنجد به عنوان بمب انرژی نیز یاد می شود چرا که کالری بالایی دارد. کالری بالای کنجد به دلیل وجود مقدار زیادی روغن سمسم سیاه در دل دانه است. مصرف روزانه ی این کنجد همراه با صبحانه برای تمامی افراد و مخصوصا برای افرادی که رو به پیری هستند بسیار توصیه می شود. نحوه ی مصرف این دانه در وعده ی دلخواه غذایی بستگی به سلیقه و مزاج شخص دارد. برای مثال برخی از افراد کنجد را با کره و برخی دیگر در داخل خورشت میل می کنند.

خواص کنجد سیاه

کنجد سیاه نیز همانند سیاه دانه خواص بسیاری دارد. مهم ترین خاصه ی کنجد سیاه خواص ضد پیری آن است. این دانه علاوه بر کاهش تحلیل رفتن پوست صورت و دست از کار افتادن اندام های داخلی نیز جلوگیری می کند. با مصرف مرتب سمسم سیاه به عارضه هایی مانند کم شنوایی و ضعف حافظه مبتلا نخواهید شد. ترکیبات این دانه سرعت سفیدی مو را نیز می کاهد و از ایجاد چروک های عمیق خودداری می کند. در یک کلام کنجد سرباز خستگی ناپذیر در مبارزه با پیری زودرس است. این کنجد میل جنسی را به خصوص در بانوان افزایش می دهد و به تولید هورمون های جنسی کمک می کند. [woodmart_products include="3012,3977,3284,2676" items_per_page="4" slides_per_view="4" id_slider="8338"][vc_column_text] تقویت ریشه مو ، ناخن و استخوان ها نیز از دیگر خواص شگفت انگیز سمسم سیاه هستند از این رو مصرف روزانه و مکرر این دانه برای افراد میانسال بسیار توصیه می شود. کنجد سیاه برای تسهیل شریان خون داخل رگ ها نیز مفید بوده و خطر ابتلا به عارضه های قلبی و مغزی را کاهش می دهد. افرادی که از فشار خون رنج می برند نیز قادر به استفاده از این دانه به جهت کنترل فشار خون خود می توانند بهره بگیرند. افزایش سیستم ایمنی بدن ، کمک به سم زدایی ، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، افزایش مواد مغذی در شیر مادر و بهبود اعصاب نیز از دیگر خواص شگفت آور سمسم سیاه هستند.

تفاوت بین کنجد معمولی و سیاه چیست؟

تفاوت عمده ی کنجد سیاه با کنجد سفید و قهوه ای در رنگ آن است. سمسم سیاه کاملا تیره است و سریعا با سایر انواع کنجد ها قابل تشخیص است. نکته ی دیگر در مورد تفاوت این دانه ها در طعم آن هاست. در حالت کلی کنجد طعمی تلخ دارد که این تلخی در کنجد سیاه بیشتر از کنجد معمولی است. علاوه بر رنگ و طعم رایحه ای که از کنجد تیره رنگ ساطع می شود نیز قوی تر است. نحوه ی برداشت کنجد سیاه به نحوی است که لایه ای خارجی دور دانه را می گیرد در صورتی که در کنجد معمولی لایه ی خارجی به طور کامل حذف می شود. یکی از دلایلی که سبب به اشتباه انداختن کنجد سیاه با سیاه دانه می شود وجود لایه ی خارجی در این نوع از کنجد است. خواص و ترکیبات کنجد سیاه همانند کنجد معمولی است با این تفاوت که این خواص و ترکیبات در سمسم سیاه چند برابر است.

نحوه ی تشخیص سیاه دانه از کنجد سیاه

نحوه ی تشخیص سیاه دانه از کنجد سیاه با در نظر گرفتن چند نکته امکان پذیر است. کنجد سیاه بوی کنجد و روغن ارده می دهد در حالی که از سیاه دانه بوی خاصی ساطع نمی شود. سیاه دانه مزه ی تلخی دارد که این تلخی در مقایسه با کنجد سیاه مقداری بیشتر است. سمسم سیاه به راحتی با فشار دست و یا دندان له می شود در حالی که سیاه دانه پوسته خارجی نسبتا سختی دارد و با دست له نمی شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][gravityform id="1" title="true" description="false" ajax="false"][/vc_column][/vc_row]

توسط: رضا فتاح زاده

1399/05/28

برچسب ها:

دیدگاه شما

پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.